Witam Serdecznie,
wątek dość stary, ale szukając informacji w internecie niejedna osoba jeszcze na niego trafi.
Osobiście posiadam W212 E350 CDI od kilku dobrych lat. Średnio rocznie przebieg na poziomie 50k kilometrów. Przyznam, że od zawsze stosuje zalecania producenta co do wymiany oleju. W moim przypadku interwał to 25k. Wszystkie przeglądy robione w ASO.
Obecnie przebieg na poziomie 290k, brak problemów z jednostką.
Sądzę, że najistotniejsze tutaj jest rozpatrywanie tego jak korzysta się z samochodu. Trasy długie, autostrady, prędkości w granicach 130-160km/h mają zdecydowanie inny wpływ na nasz silnik, niż miasto, 0-90 km/h i stanie w korkach. Powoduje to prostą relację. Trasa, spalanie na poziomie 6,3-7,3 l/100km. Miasto, spalanie na poziomie 9-11 l/100km.
Pierwszym przypadek, który bezpośrednio się mnie tyczy, przestrzeganie zalecanych interwałów jest jak najbardziej wskazane. Popieram to bezpośrednio przebiegami jak i niezawodnością jaką samochód oferuje przez wszystkie lata. Zawsze dojechał od przeglądu do przeglądu.
Drugi przypadek, może także mieć swoje uzasadnienia. Obciążenie silnika, wynikające z przyspieszania, sytuacje stop and go w korkach, krótkie dystanse. Ma to bezpośredni wpływ na naszą jednostkę.
Rozpatrując "zużycie" się oleju w czasie, trzeba brać pod uwagę możliwości akumulacji nieczystości powstających podczas spalania paliwa. Logicznym jest, że przy przebiegu 20k kilometrów zakładając jazdę w długich trasach spalimy 1460 l (średnie spalanie 7,3l), przy jeździe w mieście 2000l (średnie spalanie 10l).
Sam fakt różnicy ponad 1/3 ilości paliwa między jazdą miejska i trasą pokazuje, że filtr oleju będzie musiał zakumulować o 1/3 więcej nieczystości. To samo tyczy się samego oleju. Są to skrajne przypadki.
Biorąc pod uwagę, że tryb mieszany u każdego wygląda inaczej, można założyć że zarówno wymiana oleju przy 15k kilometrów jak i 25k kilometrów ma sens. Wszystko jest zależne od tego jak użytkowana jest jednostki.
Pomijam tutaj fakt tankowania "słabego" paliwa na stacjach No Name, innego niż zalecany rodzaj oleju, spalania w okresie zimowym i letnim czy nawet porównywania jazdy miejskiej u różnych użytkowników. Miasto miastu nie równe i nie porównywał bym mniejszych miasto do metropolii pokroju Warszawy, Krakowa, Wrocławia czy Berlina lub Essen.
Osobiście dobierał bym interwał do tego jak użytkowany jest pojazd i w zależności od częstości krótkich tras, zmniejszał bym interwał zmiany oleju. Czynnikiem istotnym była by tutaj zdrowa kalkulacja ilości paliwa, które przez naszą jednostkę zostało spalone. Jest ono głównym źródłem zanieczyszczeń powstających w silniku.
W kwestii skrzyni biegów, zmiana oleju między 60k a 80k kilometrów ma jak najbardziej sens. Skrzynia podczas tej operacji dostaje nie tylko nowy olej, ale i filtr, co pozwala zawsze mieć odpowiedni przepływ i zapobiega zatkaniu się. Dodatkowo pozwala to sprawdzić czy nie ma większych opiłków i w razie pozytywnego rozpoznania przeprowadzić regeneracje, co nie spowoduje uszkodzenia układu.
Pozdrawiam serdecznie wszystkich użytkowników zarówno forum jak i samego Mercedesa W212, mimo że jest stanowczo głośniejszy od W211, to nadal daje dużo frajdy z jazdy.