Forum Mercedes E-Klasa

Mercedes W212 - Forum techniczne => Na pomoc! Mam problem z... => Silnik i osprzęt silnika => Wątek zaczęty przez: shaque w 17 Sierpnia 2020, 19:42 49s

Tytuł: P0471 - czy na pewno DPF?
Wiadomość wysłana przez: shaque w 17 Sierpnia 2020, 19:42 49s
Witam,

Auto:
Mercedes E klasa W212 2012r, 4matic, automat 7G+
silnik: OM 651 DE 22 LA 150 (2.1 diesel, 204KM)
przebieg 220tyś

Mam taką sytuację i potrzebuję porady.
Miesiąc temu miałem wymienione:
-wszystkie filtry
-pompę wody z płynem chłodniczym
-rozrząd - cały zestaw

Od tego czasu auto było praktycznie nieużywane, z 5 razy przejechałem się po mieście, tak to stało.
W tym okresie 2 razy włączył się tryb awaryjny (limit do 3tyś obrotów, późna zmiana biegów, itd.).
Za pierwszym razem 2 tygodnie temu, na krótko, problem znikł sam.
Dzisiaj drugi raz - jest już kod P0471 - zczytane telefonem przez OBD2, tylko ten jeden kod pokazuje.

Generalnie zawsze jeżdżę z 70 km dziennie po autostradach i nigdy nie miałem problemu z DPF (przynajmniej bez objawów czy błędów).

Pytanie:
1. Czy jest jakakolwiek szansa, że ten błąd może być związany z ww. wymianami serwisowymi, że coś "poszło nie tak" ?
2. Czy to raczej już pewne, że to DPF się zapchał bo dawno nie miał okazji wypalić sadzy, a czyszczony chyba nie był od nowości?
3. Czy telefonem da się sprawdzić poziom wypalenia i czy można wierzyć tym appkom typu Torque?

Dodam jeszcze, że dokładnie rok temu miałem wymieniony czujnik ciśnienia spalin na nowy (były błędy P2454, P244A), ale wszystko po tym grało.

Oczywiście jutro jadę do mechanika żeby sprawdzili kompem, ale do którego to zależy od odpowiedzi na pytanie nr 1 :-))

Będę wdzięczny za jakieś komentarze i informację mniej więcej jaki jest średnio koszt czyszczenia DPF przy tym silniku.

Dzięki!



Tytuł: Odp: P0471 - czy na pewno DPF?
Wiadomość wysłana przez: wader_28 w 18 Sierpnia 2020, 07:54 33s
Witam.
Od miesiąca wojuje z problemami układu wydechowego ( OM651, 204K). Generalnie zaczęło się prawdopodobnie od zapchanego DPF. Wczoraj czytałem, że w konsekwencji potrafi wykończyć turbinę, i tak się stało. Wymieniłem turbinę na nową ( w starej elementy łożyska swobodnie fruwały w turbinie, cisnęła olejem w interculer ). Razem z wymianą turbiny konieczne była wymiana jednego z czujników ciśnienie w okolicach przepływomierza. Próba wymuszonego czyszczenia DPF nawet po użyciu preparatu WURTH nie udała się. Wymontowaliśmy DPF i oddaliśmy do firmy w Częstochowie zajmującej się czyszczeniem wodnym. Silnik ożył. koszt 450 zł. Nadal jest jednak coś nie tak z czujnikami ( zapalony check - nie pamiętam z jakim symbolem błędu). Któryś wykazuje ponadnormatywne ciśnienie doładowania ( 2,6 bara ), mimo że na SD widać wartości prawidłowe pracy turbiny. Szukamy dalej, prawdopodobnie jest uszkodzony sterownik silnika. Dzisiaj odstawiamy sterownik do sprawdzenia.   
Tytuł: Odp: P0471 - czy na pewno DPF?
Wiadomość wysłana przez: shaque w 18 Sierpnia 2020, 08:59 55s
Nie byłem jeszcze w warsztacie, ale zczytałem innym programem (Car Scanner) kody w archiwum ECU, już nieaktywne, i było tego więcej:
P0203(00)
P0204(00)
P2015(1C)
P0103(15)
P0090(00)
P0299(00)
P0113(15)
P0471(28)
P0472(14)
P2453(96)

Wszystkie są z kat. Jednostka Sterująca silnikiem.

Czy to może jednak nie być DPF?
Ani raz nie pojawiło mi się check engine.
Tytuł: Odp: P0471 - czy na pewno DPF?
Wiadomość wysłana przez: wader_28 w 18 Sierpnia 2020, 11:03 49s
Niestety nic więcej nie podpowiem. Chyba nie obejdzie się bez pomocy, kogoś kto dysponuje lepszym sprzętem do diagnozy i wiedzą jak wykluczać po kolei wszystkie ewentualne przyczyny błędów.
Tytuł: Odp: P0471 - czy na pewno DPF?
Wiadomość wysłana przez: majkel84 w 18 Sierpnia 2020, 13:52 43s
Jedź do kogoś kto ma SD i pojęcie gdzie co i jak należny posprawdzać, bo wymienisz pół silnika.
Tytuł: Odp: P0471 - czy na pewno DPF?
Wiadomość wysłana przez: shaque w 01 Września 2020, 13:58 14s
Witam,
Chcialem sie podzielic co ustalilem.

Okazalo sie, ze to nie czujnik roznicy cisnien spalin padl, a czujnik cisnienia zwrotnego spalin.

Wszystkie ponizsze kody sa z nim zwiazane:

P0470 Exhaust Pressure Sensor "A" Circuit
P0471 Exhaust Pressure Sensor "A" Circuit Range/Performance
P0472 Exhaust Pressure Sensor Low Input
P0473 Exhaust Pressure Sensor "A" Circuit High
P0474 Exhaust Pressure Sensor "A" Circuit Intermittent

Sam czujnik znajduje sie po prawej stronie za silnikiem, od strony szyby, jest osadzony na gwincie i podlaczony wtyczka do ECU.
Wrzucam pare zdjec.

Co mnie martwi, to to, ze stary czujnik byl mocno osmolony sadza od spodu i nie wiem czy sama wymiana rozwiazala problem, czy przyczyna jest gdzies indziej i za jakis czas bedzie to samo.
Z drugiej strony, czujnik byl od nowosci, przejechane 220tys. km - moze mial prawo pasc a ta sadza to normalka?

Silnik dziala mi idealnie, zadnych nierownych obrotow, spalanie super, moc jest, brak innych bledow (jesli to by mialo byc cos z wtryskami..)
Sam DPF sprawdzony - poziom sadzy na poziomie 3g, skoro jezdze glownie autostradami to sie wypala na biezaco.


Jesli ktos mial podobne doświadczenia to bylbym wdzieczny za komentarze, co jeszcze moznaby sprawdzic.

Dzieki!
Tytuł: Odp: P0471 - czy na pewno DPF?
Wiadomość wysłana przez: shaque w 02 Września 2020, 19:10 39s
a jednak za wcześnie na radość, dziś pojeździłem trochę po mieście i błąd wrócił...
jutro wraca do warsztatu.

Coś ktoś podpowie na co zwracać uwagę? Czy trzeba wszystko rozebrać od kolektora po DPF?
Tytuł: Odp: P0471 - czy na pewno DPF?
Wiadomość wysłana przez: Stern w 10 Kwietnia 2021, 22:20 28s
Kolego Shaque, czy poradziłeś sobie z problemem ? Mam w E220CDI 2012r.  pojawił się błąd P0471, zapalił się check. Czujnik w podobnym stanie jak Twój widoczny na zdjęciach. Na początek czujnik wymontowałem, wymyłem, wyczyściłem, zamontowałem od nowa, błędy skasowane i auto przez chwilę jeździło normalnie. Teraz znów pojawił się check i już nie dające się skasować błędy P0471 i P0472, auto jeździ w trybie awaryjnym. Czujnik oryginalny już zamówiłem, koszt 300zł.
Z tego co napisałeś u Ciebie na wymianie tego czujnika problemy się nie skończyły ?
Tytuł: Odp: P0471 - czy na pewno DPF?
Wiadomość wysłana przez: shaque w 11 Kwietnia 2021, 22:10 22s
Cześć,
U mnie problem jest w zawieszeniu.

Też miałem wymieniony ten czujnik (chyba na dobry bo też ma tą dziurkę ), wyczyszczony DPF tak na wszelki wypadek, dalej błąd wyskakiwał i wyskakuje, ale tylko przy mocniejszym ciśnięciu lub dłuższej jeździe pod górę.

Elektronik sprawdzał go na kompie podczas jazdy i widział, że czasem ten zakres ciśnienia przekraczał 2 bary, wtedy czujnik rejestruje błąd. Ale po zgaszeniu silnika i odpaleniu znowu najczęściej błąd znika. Parę razy tylko miałem przy jeździe po mieście (wiele cykli zapłonu), że w końcu zarejestrował błąd na stałe i pojawił się check-engine. Ale znowu po całej nocy odpoczynku zniknął (widocznie test tego ciśnienia znowu się zgadzał i komputer sam wyczyścił błąd).

Elektronik podsumował, że najprawdopodobniej błąd oprogramowania i żeby jeździć. Nie miałem możliwości wgrania oprogramowania na nowo jeszcze, ale z drugiej strony kompletnie mi to nie przeszkadza, nic innego się nie dzieje, inne błędy (P0472) też nie wyskakują..
Być może powinienem jeszcze dać do sprawdzenia EGR i ew. turbinę czy nie są zapchane - ale póki co przez pandemię jeżdżę tak mało, że odkładam to na później.

Ale daj znać jak się skończy u ciebie.

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: P0471 - czy na pewno DPF?
Wiadomość wysłana przez: Stern w 15 Kwietnia 2021, 13:43 49s
Dziękuję za szybką odpowiedź.
Czujnik wymieniony, auto wróciło do życia. Zdecydowanie lepiej się zbiera, skrzynia też działa jakby płynniej, mniej przeciąga. Błąd skasowałem, na razie nie pojawia się ponownie.
Tytuł: Odp: P0471 - czy na pewno DPF?
Wiadomość wysłana przez: wader_28 w 17 Kwietnia 2021, 20:32 24s
Dziękuję za szybką odpowiedź.
Czujnik wymieniony, auto wróciło do życia. Zdecydowanie lepiej się zbiera, skrzynia też działa jakby płynniej, mniej przeciąga. Błąd skasowałem, na razie nie pojawia się ponownie.
Jestem w stanie Was wszystkim razem pobić jeśli chodzi o ilość wymienionych czujników w układzie. W każdym razie silnik jest wysilony, to trzeba przyznać. Żeby z podstawowej mocy 136 km osiągnąć 204 ( jak w moim przypadku E250 CDI), jest tego naźgane na maxa. W każdym razie doszliśmy do tego, że dobrze byłoby ustawić turbinę na stole. Przeglądnąć czy sterowanie kierownicami działa prawidłowo, czy nie ma gdzieś nieszczelności. Czy w odpowiednim momencie otwiera się np. kierownica od przeładowania. Dobrze było by też przyjrzeć się korektorowi wydechowemu, czy nie jest zapchany, czy nie zawiesza się EGR. Problem stanowi brak dostępu z lewej strony. Na razie wychodzę z założenia, żeby przeglądąć te wszystkie "mechaniczne" elementy układu 
Tytuł: Odp: P0471 - czy na pewno DPF?
Wiadomość wysłana przez: Czechu1991 w 23 Lutego 2022, 00:30 25s
Witam wszystkich. U mnie rowniez pojawily sie bledy p0471 i p0472. Auto weszlo w tryb awaryjny, nie mozna przekroczyc 2500 obrotow, swieci sie check. Czy ktos ma jakies nowe informacje na temat problemu? Zaczac od wymiany czujnika, tego za silnikiem czy u kogoś co innego okazało sie finalnie problemem? Pozdrawiam
Tytuł: Odp: P0471 - czy na pewno DPF?
Wiadomość wysłana przez: wader_28 w 28 Lutego 2022, 18:23 50s
U mnie mechanik podejrzewał jeszcze nieszczelność w układzie dolotowym. Wszystkie przewody ciśnieniowe były szczelne, natomiast znalazł widoczne pęknięcie w kolektorze. W zasadzie słuchać było lekkie syczenie z komory silnika, ale udało się to potwierdzić podczas  nasłuchiwania silnika w trakcie pracy na podniesionym samochodzie. Kolektor poszedł do wymiany ( zamiennik ok 900 zł ). Problemy się skończyły, łącznie z automatycznym inicjowaniem wypalania DPF. Obydwa z wymienianych czujników ciśnienia ( tych na kolektorze ) były sprawne, choć wykazywały niewielkie różnice w pomiarach na SD. Na domiar wszystkiego okazało się że podczas ostatniego serwisu olejowego, nie wymieniono filtra powietrza. Po wymianie silnik zaczął pracować bardziej równo i aksamitnie. Od napraw minął prawie rok. W tym czasie nie zdarzyło się żeby silnik wszedł w tryb awaryjny, na testach SD nie występowały żadne błędy.