Generalna zasada jest taka: olej się regularnie wymienia.
Wtedy nie powinno być problemów i skrzynia pracuje długo poprawnie.
Jednak, gdy olej nie był wymieniany bardzo długo, jest duża szansa, że wymiana oleju spowoduje śmierć skrzyni. Słyszałem o bardzo wielu takich przypadkach, sam byłem świadkiem kilku. Nowy olej ma bardzo duże własności myjące, wypłukuje więc uszczelnienia ze szlamu i laki w hydraulice, robią się luzy, zaworki nie pracują poprawnie, skrzynia traci ciśnienia itd.
Więc ja osobiście radzę: jak skrzynia pracuje dobrze, a nie wiemy, kiedy olej był wymieniany, nie dotykać, bo większe jest prawdopodobieństwo, że to zaszkodzi, niż nie.
Jeśli jednak są jakieś mankamenty w pracy skrzyni, wymiana może pomóc. Może też zaszkodzić. Ale tu celem samym w sobie jest jakaś poprawa, więc trzeba ryzykować.
I dlatego tak ważna jest regularna wymiana.
I na koniec: barwa oleju nie ma znaczenia. Może być od brązowego do nawet czarnego, ale jak nie jest spalony (nie śmierdzi spalenizną) to raczej trzyma parametry i jest ok. Inna rzecz, że im bardziej czarny olej, szansa na śmierć skrzyni po wymianie oleju na nowy jest większa.